7.1.13

Wisselkunst VILTwerk van Anja van Dongen


Pixelmania
Speciaal voor de grote Sessieruimte heeft Anja van Dongen VILTwerk gemaakt, dat ook nog een akoestische functie heeft. 

"Sinds 2002 ben ik bezig met het maken van vilt en het ontwerpen van kunstobjecten en gebruiksvoorwerpen van vilt.
Vanaf het allereerste begin ben ik in de ban van vilt, vanwege de eindeloze stroom aan ideeën die het werken met wol mij geeft. Met het maken van vilt beperk ik mij wel tot het gebruik van de allerfijnste merinowol die al gekaard, gekamd en gekleurd is.
Het maken van vilt is een langzaam proces, de wol wordt plukje voor plukje op elkaar gelegd en tijdens het leggen worden vorm en kleur bepaald. Het leggen van een grote shawl bijvoorbeeld kan wel 4 uur duren, daarna moet het ‘echte werk’ nog beginnen: het rollen, kneden, gooien, nog meer rollen, kortom: het vervilten.
Vilten is voor mij: overgave en ontdekken, een leerzaam proces van plannen en loslaten en daarbij zelf een stapje terug doen.
Op die momenten dat het mij lukt om het materiaal zoveel mogelijk zelf te laten werken, kom ik het vaakst tot verrassingen en ontdekkingen die ik van te voren niet had kunnen bedenken. Het vilt vormt zichzelf onder mijn handen en dat is altijd weer een wonderlijk proces.
Een van de uitdagingen die ik mezelf heb gesteld is te ontdekken of ik met mijn eigen handgemaakt vilt een strakke uitstraling kan bewerkstelligen."

Meer informatie over de "Akoestische panelen" en "Pixelmania" vind je op de pagina Wisselkunst.
Wil je het bekijken, kom gerust langs, maar check even met onze agenda of de Sessieruimte niet in gebruik is door groepen.

Kijk ook even op de pagina Wisselkunst voor informatie over de overige actuele Wisselkunstenaars Leny de Vos, Cecil Kemperink, Michiel van de Laar en Miguel Huinder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het invullen