Tijdens de Themamiddag Peer Review op 5 november 2015 in Innovatiehuis hebben we, onder leiding van dagvoorzitter Giel Kessels (BVMBO) vanuit verschillende perspectieven Peer review bekeken:
* Tirza Bosma van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft verteld over Lesson study. Lesson study richt zich op het maken en verbeteren van de les op zichzelf. Dit door veel live te observeren. Het wordt al sinds 1900 toegepast in andere delen van de wereld. In Japan worden zelfs lessen gegeven als presentatie. Het podium is het klaslokaal waar echt een les wordt gegeven. De zaal zit vol met observanten die naar de les gaan kijken.
Er wordt in Nederland gekeken vanuit de leerling. Er wordt gekeken wat de behoeftes zijn van de leerling en wat het beste past bij zijn of haar belevingswereld. Dit levert betere resultaten en meer plezier in de les op voor de leerlingen. Voor docenten zorgt het voor een beter inzicht en betere kennis van vakdidactiek. Ervaring met gedifferentieerde instructie en een beter begrip van de leerling.
* Patrick Woudstra van het Graafschapcollege heeft het gehad over de toepassing binnen teams. Het doel is om zowel het functioneren van het team te verbeteren als het verbeteren van de docent. Wat vooral belangrijk is, is dat het team eigenaar is van hun eigen leerproces. Dat ze de tools in kunnen zetten waarbij zij zich veilig voelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan lesbezoeken, leerling enquêtes of de inzet van digitale hulpmiddelen. Leidinggevenden zijn niet betrokken bij dit proces omdat het een leerproces is en het gaat om verbetering. Het is geen beoordelingstool. Patrick benoemt ook een aantal proces killers. De ‘one size fits all’ is een hele belangrijke. Elk team is, net zoals elk mens, anders. Dat vraagt een andere aanpak. Het is dus belangrijk dat iedereen de vrijheid heeft om het proces zo vorm te geven dat het bij hen past. Als tweede is het beoordelingen aspect. Het gaat om verbetering en niet om beoordeling. Als alles dicht getimmerd wordt creëer je voor de meeste mensen een zeer onprettige sfeer en wordt het werkelijke doel uit het oog verloren.
* Ger Wisselink van Saxion Hogeschool demonstreerde IRIS Connect. Een systeem wat Peer Review faciliteert. IRIS Connect is bedacht omdat men er van overtuigd is dat de ontwikkeling van docenten persoonlijker, makkelijker en minder tijdsintensief kan door middel van video technologie, ondersteund door verschillende digitale tools. Het is een apparaat bestaande uit twee opnamen apparaten. De ene volgt de leraar en de ander staat gericht op de klas zodat men de reactie van de klas kan zien op bepaalde acties. Het is eigenlijk meer dan alleen het apparaat. Er zit online software bij waarmee de beelden op een veilige manier zijn te delen. De beelden zijn op verschillende manieren te bewerken om het gemak te vergroten en om de veiligheid en privacy te waarborgen. In het systeem zit een community ingebouwd zodat je hulp kan krijgen van anderen docenten en onderwijs gerelateerde. Een mooie en volledige oplossing om je eigen leerproces vorm te geven en anderen te helpen vanuit je eigen ervaring.
De verschillende presentaties kun je HIER terugzien.
Verslag van Reinmar Van Goethem, student Avans: Advanced Business Creation
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Bedankt voor het invullen